برندها, بلاگ

یاماها

شرکت سهامی یاماها (ヤマハ株式会社, Yamaha Kabushiki Gaisha) (TYO: ۷۹۵۱) یک شرکت چند ملیتی در ژاپن است که طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات را به مشتریان ارائه می‌دهد.

(ونوا) Venova

ونوا یک ساز بادی جدید است که برای مبتدیان پیشنهاد می شود.

ساختار لوله شاخه ای شکل و پیچ وخم آن باعث ایجاد طرحی منحصر به فرد شده است.

ترکیب فیزیکی این ساز باعث شده فاصله کمتری بین سوراخ های بدنه تعبیه شود بطوری که پوشش انگشتان را راحت تر کرده و این ساختار با کلیدهای کمتر، نتیجه را برای مبتدیان و نهایتا” نوازندگی بهبود بخشیده است.

این ساکسوفون فضایی، برنده جایزه بزرگ Good Design در سال ۲۰۱۷ شده است.

شرکت سرنا به عنوان نماینده انحصاری سازهای بادی یاماها این محصول را در دو مدل آلتو و سوپرانو عرضه نموده است.

 

فلوت کلیددار یاماها      YAMAHA FLUTE

فلوت کلیددار یاماها بطور معمول از بدنه برنجی تشکیل و آلیاژ نیکل، کرم و نقره با ضخامت بالایی روکش میشود.

فلوت یاماها در گروه سازهای بادی برنجی قرار دارد اما یاماها فلوت های دست سازچوبی سری YFL-874 , YFL-894 و فلوت پیکولوYPC-62  و YPC-32 که معمولا” از چوب آبنوس یا گرانادیلا تهیه میشود را هم دارد که در زمره گروه بادی چوبی قرار میگیرند.

فلوت یاماها از سه قسمت Head Joint یا سرساز

Key Systems یا بخش میانی

و Foot Joints که انتهای فلوت میباشد با دو طراحی B Foot Joint و C Foot Join عرضه داشته است.

در قسمت سرساز فلوت دهانه تماس لب یا Lip Plate قرار دارد که در هر فلوت بخصوص فلوت های حرفه ای شکل و طراحی آن متفاوت است.

بدنه فلوت یاماها از جنس Nickel-Silver ،Sterling ،Gold و Granadilla (Wood) که نوعی چوب آفریقایی است ساخته شده است.

در بخش میانی یا Key Systems کمپانی یاماها دو نوع طراحی روباز کلید یا همان Ring (French Key) و کلید بدون سوراخ Covered Keys عرضه نموده که نوع Open Hole یا  Ring Key برای مبتدیان بسیار کارساز است بطوری که پوزیشن انگشت روی کلید را Adjust میکند.

بعضی از فلوت های یاماها دارای مکانیزم E می باشند که در ایران بسیار پرطرفدار است و نحوه کارکرد آن اینطور بیان میشود:

This key helps give more stability and better centered into national to the high E

ضمنا” بدنه فلوت ها به صورت in line و offset G طراحی شده که در شکل اختلاف آن قابل مشاهده میباشد

لازم به یادآوری است در بخش head joint نیز یاماها اقدام به ساخت سرساز خمیده Curved head joint برای مبتدیان کرده که براحتی حرکت دستان خود را روی کلید مشاهده نماید

فلوت کلیددار انواع مختلف دارد از جمله فلوت پیکولو، فلوت کلیددار معمولی یا سوپرانو، فلوت آلتو و فلوت باس.

شرکت سرنا بعنوان نماینده انحصاری سازهای بادی یاماها انواع فلوت های ریکوردر، کلیددار، سوپرانو و آلتو باس را در سایت خود معرفی کرده است.

از جمله :

YFL-372

 YFL-272

YFL-212

YPC-32

YFL-482

YFL-472

YFL-777

ضمنا” تمامی فلوت ها دارای ضمانت و گارانتی یک ساله و خدمات پس از فروش می باشد.

یک کارگاه مجهز تعمیرات سازهای بادی پشتوانه آن است و یک متخصص تعمیرات فلوت با مدرک بین المللی YAMAHA در مجموعه بزرگ سرنا فعال میباشد.

 

داستان توسعه ترمپت های یاماها سری (زینو)

YAMAHA TRUMPET (XENO) HISTORY

بعضی از محصولات کمپانی یاماها چنان تاثیر گسترده ای در دنیای موسیقی بوجود آورده که به epoch-making یا دوره تحول ساخت نامگذاری شده.

سری Xeno در سال 1990 یکی از این تولیدات است که در رسته سازهای بادی برنجی که همچنان به گسترش افق ها و تکامل خود با هنرمندانی که آن را می نوازند به سمت هدف نهایی و بیان ایده آل موسیقی میرود.

طراحان ترمپت (ترومپت) یاماها با طی یک فرآیند آزمایشی دقیق تلاش کردند تلفیقی از بهترین صدا و زیباترین طراحی را در ترمپت سری زنیو خلق کنند.

ساختار ترمپت (ترومپت) یاماها

1- Mouthpiece

وسیله تولید ویبراسیون صدا و انتقال آن به پیستونهای ترمپت (ترومپت) است.سرساز ترمپت یاماها سایزهای متفاوتی دارد که بر اثاث نوع ترمپت تعیین می شود.

در نوازندگان تازه کار پیشنهاد یاماها سرساز استاندارد 4C می باشد. داخل جعبه ترمپت یاماها جای 2 عدد سرساز وجود دارد که انتخاب سرساز دوم بر اثاث فیزیک و مهارت نوازنده مشخص میشود.

2- Mouthpiece Reciver

لوله انتقال صدا است که نقش فیزیکی موثری در air flow دارد

3- Lead Pipe

یکی از لوله های اصلی انتقال است

4- Piston Valve

اکثر ترمپت های یاماها 3 پیستون دارند که نقش تولید نت با حرکت رو به پایین و بالای نوازنده را عهده دار است.

توصیه یاماها روغن کاری مداوم پیستون ها طبق دستورالعمل می باشد (کتابچه راهنمای نگهداری و مراقبت ترمپت (ترومپت) را از شرکت سرنا درخواست نمایید)

5- Finger Hook

در هنگام حرکت پیستون ها به نوازنده در نگهداری و کنترل ترمپت (ترومپت) کمک میکند.

6- First Tuning Side

8- Second Tuning Sound      نقش تنظیم کوک و دریچه تخلیه آب را دارد

10- Third Tuning Slide

 

گیره انگشت شصت روی اولین کوک

7- First Tuning Side Finger Hook    و گیره انگشت اشاره روی دومین

-9 Third Tuning Side Finger Ring     کوک که کنترل و تسلط دست روی

پیستون را هم دارد

11- Brace

پل نگهدارنده لوله اصلی کوک است که در بعضی از ترمپت های یاماها بدون این پل هم طراحی شده است.

12- Main tuning slide

اصلی ترین  Tuning Pitch در بدنه اصلی ترمپت (ترومپت) یاماها می باشد

13- Water Key

خروج آب در هنگام نوازندگی با فشار این کلید قابل کنترل می باشد

14- Bell

کاراکتر و نقش خروج و آکوستیک صدا را دارد و در سایزهای 123mm و 134mm ساخته میشود.

در شکل فوق وسعت صداهای ترمپت، کرنت، فلوگل هورن و ترمپت پیکولو نشان داده شده است.

ضمنا” برای انتخاب ترمپت (ترومپت) باید به موارد زیر توجه داشته باشیم:

Finishing و Material ترمپت ها بر پایه فلزات تشکیل دهنده بدنه ترمپت (ترومپت) که معمولا” Yellow Brass ، Gold Brass ، Silver Finishing ساخته میشود.

درYellow Brass از 70% برنج و 30% روی و در Gold Brass از 85%

برنج و 15% روی استفاده میشود.

روکش ترمپت (ترومپت) یاماها Lacquer می باشد که نوعی جلادهنده بدنه ترومپت یاماها می باشد.

 

فلوت ریکوردر یاماها

The birth of the recorder

فلوت ریکوردر تاریخچه ویژه‌ای دارد که در قرون وسطی در اروپا از نیمه قرن ۱۵ تا ۱۷ میلادی در موسیقی فولکلوریک نواخته می شد.

در اواخر قرن ۱۸ میلادی رشد فزاینده ای در سازهای مختلف فلوت ریکوردر و تکنیک نواختن به وجود آمد بطوری که مورد توجه علاقه مندان، موسیقی دانان و و آهنگسازان دوره باروک قرار گرفت و قطعات سولو برای ارکستر کلاسیک تنظیم شد.

Recorder ریشه لاتین دارد و در آمریکای جنوبی بومی‌های آن سرزمین قرن ها پیش آن را در مراسم مذهبی و سنتی خود به کار می گرفتند.

در دوره بارک، موتزارت و بتهون برای نمایش آثارشان از صدای دلنشین ریکوردر (Soprano-Alto-Tenor-Bass-Conter bass) در سونات ها و کنسرتوهای خود بهره می جستند.

در ایتالیا Scarlatti  و Vivaldi تریوسونات هایی خلق کردند که  شاید بتوان گفت تاریخ طلایی صدای ریکوردر ارکستراسیون این ساز در این زمان شکوفا شد.

یاماها در قرن اخیر توانست با ساخت انواع مختلف ریکوردر و دسته‌بندی‌های علمی کمک موثری در پیشرفت و نوآوری و موسیقی پایه ای  از دوره کودکان تا نوازندگان حرفه ای ارکستر بوجود آورد.

شکل زیر وسعت صدای ریکوردر سوپرانینو تا کنترباس نمایش داده شده است

YAMAHA WOODEN RECORDERS

معمولاً ریکوردرهای یاماها چوبی هستند و ازEbony, Maple, Rosewood اما امروزه از مدل های رزین و پلاستیکی هم برای ساخت در تیراژ زیاد استفاده می‌شود.

نگهداری و شستشوی آن راحت‌تر و از صدای قوی و نافذی برخوردارند.

توجه داشته باشید برای فلوت های ریکوردر یاماها دستورالعمل های  تخصصی Maintenance همراه با لوازم جانبی و دستمال های پاک کننده مخصوص ریکورد وجود دارد که آنرا می توانید با مراجعه به شرکت سرنا دریافت نمایید.

Baroque Style and German Style

دو نوع ریکوردر وجود دارد: English Style وGerman Style

طراحی ریکوردر در سوراخ بدنه ها متفاوت است که در شکل به وضوح نشان داده شده است

شرکت سرنا بعنوان نماینده انحصاری سازهای بادی و ریکوردر یاماها در ایران انواع آنرا در فروشگاه عرضه داشته که با تهیه آن میتوانید از نواختن آن خصوصاً ترکیب صدای و رویکرد آن لذت ببرید.

 

پیدایش ساکسوفون (ساکسیفون)

The birth of the Saxophone

ساکسوفون (ساکسیفون) از معدود سازهای بادی است که بصورت تکنوازی بسیار تاثیرگذار و مستقل عمل می کند.

نام سازنده آن Adolphe Sax می باشد. آدولف ساکس (1814-1894) متولد بلژیک و تقریباً نوازنده تمامی سازهای بادی در زمان خود بود.

فلسفه او ساخت بادی برنجی خاصی بود که بتواند تلفیقی از تمامی سازهای بادی با کیفیت بلامنازع و منحصر به فرد باشد و توانست در سال ۱۸۴۰ به آرزوی خود رسید و این اختراع نهایتاً در سال ۱۸۴۶ در فرانسه شهر پاریس ثبت جهانی گردید.

Saxophone Family

برای بکارگیری صداهای مختلف با رنگ ها و کوک مختلف در ارکستر، آدولف ساکس ۵ نوع ساکسوفون را طراحی و توانست کوک آنها را از نت های بالا تا نت های  پایین با وسعت صدای معین اختراع کند.

 ساختمان و اجزاء ساکسوفون یاماها

Saxophone از 4 بخش اصلی تشکیل شده:

  • Neck یا گلویی
  • Body بدنه اصلی
  • U-Shaped bow بدنه U شکل اتصالی
  • Flared دهانه خروجی مخروطی

همانطور که مشاهده می کنید ۲۵ سوراخ با سایزهای مختلف روی بدنه ها و Bell تعبیه شده است

 نحوه قرارگیری Reed یا قمیش روی سر ساز

نکته مهم در جابجایی قمیش روی قسمت مسطح سرساز یا Mouthpiece دقت در نگهداری و مراقبت قمیش در هنگام بستن و سفت کردن بسط می باشد زیرا ضخامت قمیش بسیار کم و شکننده است.

فلزات بکار گرفته شده در ساخت ساکسوفون یاماها

از فلز برنج به عنوان قطعه اصلی ساکسوفون استفاده می شود.

برنج آلیاژی است که از مس و روی تشکیل شده و در مقایسه با آهن دارای خواص مقاوم در برابر زنگ زدگی را داراست.

برخی از ساکسوفون های یاماها با روکش طلا و بعضی نقره یا لاک مخصوص طلایی است.

اتصال دو بخش اصلی ساکسوفون یاماها

زمانی که سوراخ ها در بدنه تعبیه گردید بدنه U شکل به تنه اصلی جوش داده می‌شود.

Engraving یا حکاکی روی Bell

معمولاً حکاکی توسط استاد کارکمپانی یاماها با مهارت دست و تقریبا ۳۰ الی ۵۰ دقیقه بطول می انجامد.

البته ایجاد خطوط ترکیبی یا Flower فقط بر روی شیپوری ساکسوفون یاماهای حرفه ای Professional Yamaha Sax حکاکی می شود.

اسمبل کردن نهایی

3 قسمت اصلی ساکسوفون یاماها پس از اتصال آبکاری و نهایتا” Lacquered می شوند.

محصول نهایی یاماها

نکته ای که شرکت یاماها برای نوازندگان تاکید میکند دقت در عدم فشار نامتعارف به کلیدها و مراقبت ویژه طبق دستورالعمل های توصیه شده و بکارگیری خشک کننده های مخصوص، روغن و پودرهای مخصوص برای Pads می باشد.

Trouble shooting خدمات پس از فروش سرنا

تنها مرکز خدمات سازهای بادی با تجهیزات شرکت Bohen  آلمان با مدرک فنی Yamaha Certification تعمیرکار سرنا و قطعات و لوازم یدکی اصلی یاماها و دستورالعمل فارسی پشتیبان خریداران می باشد.

 

            YAMAHA

          (PIANICAS)    (MELODICAS)

ملودیکای یاماها سفارش اغلب معلمان موسیقی کودکان به شرکت سرنا برای کلاس های ارف YAMAHA HP-32D وYAMAHA P-37D برای گروه سنی 3 تا 12 سال میباشد.

سوال اینجاست چرا ملودیکای یاماها؟

صدای شفاف، دقیق و درست یعنی نت هایی که از ملودیکا، ریکوردر، سازدهنی و دیگر محصولات یاماها شنیده می شود.

در واقع صدای صحیح در فواصل موسیقی آژیر و هارمونی در گوش کودکان درک بهتری از ملودی و آهنگ بوجود می آورد.

ملودیکای یاماها به دلیل ساختار کلاویه ای و کلیدهای مشابه پیانو مفاهیم موسیقی را از طریق دیداری و شنیداری تلفیق و با کنترل دمیدن هوا و فشار انگشتان نوازنده کنترل صدا را هم به دست میگیرد.

تیغه های ملودیکای یاماها فولادی و بسیار مقاوم است بطوری که لرزش صدای بوجود آمده در دراز مدت یکنواخت و شفاف خواهد بود.

شرکت سرنا تامین کننده اصلی سازهای بادی و کوبه ای در ایران

 

YAMAHA Percussion

تاریخچه مختصری از پرکاشن های یاماها

کمپانی یاماها در سال ۱۸۸۷ تاسیس شد. اما از سال ۱۹۶۷ بصورت جدی روی انواع طبل‌ها و پرکاشن در شهرهاماتسو متمرکز و تولیدات خود را آغاز کرد.

تا قبل از سال ۲۰۱۱ تمامی سازهای کوبه ای در ژاپن ساخته می‌شدند و هنوز هم سری Phoenix PHX مرغوبترین استاندارد را در این کشور دارد.

در سال 1۹۹۷ یاماها تصمیم گرفت برای رقابت در بازار جهانی کارخانه ای در شهر Xiao Shan چین تاسیس و خط تولید را در سازهای بادی چوبی، بادی برنجی و پرکاشن سری Live Custom ارائه نمود.

کیفیت محصولات یاماها در این کشور با نظارت مهندسین ژاپنی انجام گرفته بطوری که درسال ۲۰۱۶ درNAmm Show آمریکا برنده جایزه کیفیت BIGGER SMILES شده است.

ضمنا” یاماها بیش از 30 سال است که انواع سازهای کوبه ای نظامی اعم از Snare Drume, Marching Drums, Marching Keyboards و انواع لوازم جانبی مثل ملت (Mallets) چوب (Drum Sticks) و سازهای ارکستر سمفونیک مثل Marimbas, Xylophones, Vibraphones, Glockensplels, Metallophone را تولید می کند.

تمامی سازهای کوبه ای که توسط یاماها ساخته می شود بدلیل کیفیت صدایی فوق العاده و نوآوری هایی که در بخش تحقیقات این دسته از سازها داشته با کسب 18 عنوان بین المللی DCI و 10 جایزه Higb Brass نشان دهنده عملکرد دقیق تکنولوژی روز دنیاست.

 

پرکاشن Percussion

بطور کلی سازهای پرکاشن یا کوبه ای به دو دسته پوستی و ضربه ای  تقسیم می شوند:

در نوع اول معمولاً حرکت و مهارت دست روی پوست و ایجاد ضرب آهنگ یا ریتم و در نوع دوم ضربه چوب، مضراب، ملت و … روی پوست یا چوب یا فلز و حتی سایش یا تکان دادن می تواند به تولید صدا و ملودی منجر شود.

گفته میشود هزاران سال گذشته قبل از اینکه ارتباط کلامی بین انسان‌ها شکل بگیرد این اشیاء بودند که با ضربه به آن خواستگاه خود را بیان میکردند.

بنابراین تاریخچه سازهای کوبه ای به هزاره های قبل از میلاد برمی گردد.

برخی از سازهای کوبه ای مثل ویبرافون، مثلث یا سنج دارای کوک معین و ثابت هستند و بعضی از سازهای کوبه ای یا پرکاشن دارای کوک متغیر و قابل تنظیم می باشند. انواع طبل ها، تیمپانی یا تمپو که همه اینها جزو خانواده پرکاشن قلمداد می‌شود.

شرکت سرنا با بیش از ۳۰ سال فعالیت خود در فروش، خدمات و آموزش موسیقی کار خود را در ابتدا با محدودیت هایی که در سال‌های اولیه برای بعضی از سازهای ملودیک مثل “گیتار و کیبوردهای ابتدایی و سازهای الکترونیک” وجود داشته با پرکاش و سازهای بادی شروع کردیم و تا حال حاضر هم به صورت تخصصی دنبال میکنیم.

بسیاری از سازهای کوبه ای در موزیک های نظامی کاربرد دارد و به همین دلیل ارائه و خدمات آنها در گذشته بلامانع بود و این راهی بود که هنوز سرنا پرچم دار آن می باشد.

سازهای بادی و کوبه ای که سرنا نماینده انحصاری آن می باشد:

YAMAHA, JUPITER, PAISTE, SUZUKI, VANDOREN, MAPEX, SELA, CHATEAUE, RICO, PEARL, MEINL, HERCULES, SABIAN, HOHNER

 

 

YAMAHA accessories & Maintenance Materials

لوازم جانبی نگهداشت سازهای بادی یاماها

یاماها برای خدمات فروش و نگهداری مناسب از سازهای بادی چوبی و برنجی دستورالعمل‌هایی دارد که رعایت آن عمر سازها را افزایش و برای نوازنده امکان استفاده از بهترین کیفیت نواختن را فراهم می‌آورد.

عدم مراقبت سازهای بادی چوبی مانند کلارینت امکان ایجاد ترک روی بدنه، خشک ‌شدن تامپون ها، به صدا افتادن کلیدها را در پی خواهد داشت.

ضمنا” عدم مراقبت مناسب و بی توجهی در گیریس کاری چوب پنبه ها باز و بسته کردن ساز را در مدت طولانی غیر ممکن خواهد کرد و حتی ممکن است با فشار نامتعارف روی بدنه شکستگی یا ترک ایجاد شود.

در مورد سازهای بادی برنجی هم لوازم جانبی یاماها نقش زیادی در افزایش عمر ساز خواهند داشت.

کمپانی یاماها اقدام به ساخت کیت هایی کرده که تمامی وسایلی که برای نظافت و نگهداشت سازهای بادی نیاز باشد عرضه نموده است.

 …,Flute Maintenance Kit, Saxophone Maintenance Kit, Trumpet Maintenance Kit

انواع روغن های روان کننده پیستون ها و کلیدها، گریس های مخصوص کولیس ترمبون و کلارینت، دستمال های تمیز کننده مخصوص لاکوئید و چوب، پودرهای محافظ تامپون های فلوت، کلارینت و ساکسوفون و فرچه ها و دستمال های خشک کن یاماها را می توانید از شرکت سرنا تهیه نمایید.

هنگام خرید، خدمات پس از فروش و گارانتی را از شرکت سرنا بخواهید

نوشته های مرتبط